Thursday, January 29, 2009

Het Eendenspel

'Kom je mee eten? We eten eend!', werd vanavond door mijn collega's gevraagd. Onderweg naar de keuken kwam ik de eend tegen - zonder kop, dat dan weer wel. Ah, dat was diezelfde eend waar ik vanmiddag zo vertederd naar keek. Nou ja, vooruit, zo is het leven. Eend in kokend water, vakkundig geplukt door mijn collega's, in stukken gehakt en in de pan. Het opgevangen bloed wordt even gekookt en daarna direct opgegeten. En dat alles terwijl ik met open mond zit toe te schouwen. Hoe leg ik uit dat ik dat echt nog nooit heb gezien? Dat ik mijn vlees normaal op een geel piepschuimen bordje met cellofaantje eromheen in de supermarkt koop? Zelfs in Phnom Penh? Gek genoeg is mijn eetlust niet aangetast door het slacht-proces van de eend. De lekkerste eend die ik ooit heb geproefd!

Na het eten wordt me een traditioneel Cambodjaans spelletje geleerd. Met neme de kop van de eend, draait het rond op een bordje, en degene naar wie de snavel wijst moet een glas Whiskey achterover slaan - onder steeds luider gejuich van de deelnemers. Nou ja, er wordt tenminste niets van het beest verspild...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home