Tuesday, April 28, 2009

Het is allemaal niet voor niets

We wonen nu al bijna 2.5 jaar in Cambodja. Er zijn allerlei feiten berust op het gedrag van mensen die voor langere tijd in het buitenland hebben gewoond. De een zegt dat je na meer dan 3 of meer jaar in het buitenland gewoond te hebben je langzaam gaat vervreemden van je 'thuishaven', in ons geval dus Nederland. Nu trof ik op nu.nl (zo vervreemd ben ik nog niet, maar de 3 jaar zijn nog niet voorbij) een interessant ander feit aan.
Het is tevens een opdracht die je zelf even moet proberen. Succes.

Wonen in het buitenland maakt mensen creatiever
Uitgegeven: 24 april 2009 13:31
Laatst gewijzigd: 24 april 2009 13:31

AMSTERDAM - Mensen die een periode in het buitenland hebben gewoond, zijn beter in het bedenken van creatieve oplossingen voor problemen. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek.

Psychologen van de Kellogg School of Management in Evanston lieten studenten verschillende opdrachten maken, waarbij hun creativiteit werd getest.

Bij één zo'n opgave kregen de proefpersonen bijvoorbeeld een kaars, een doosje spijkers en wat lucifers, terwijl ze voor een tafel zaten waarop een kartonnen muur stond.

De opdracht was om de kaars aan de kartonnen muur te bevestigen en aan te steken, zonder dat er kaarsvet op het karton zou druppelen.

Ingeving
Studenten die een tijd in het buitenland hadden geleefd, brachten de test veel vaker tot een goed einde dan studenten zonder internationale ervaring.

Ook de lengte van het buitenlandse verblijf was van invloed. Hoe langer mensen in een vreemd land hadden gewoond, hoe groter de kans dat ze de juiste ingeving kregen.

Volgens de onderzoekers is het geen toeval dat mensen met buitenlandse woon- en werkervaring over het algemeen beter zijn in het bedenken van creatieve oplossingen.

Aanpassing
“Het onderzoek laat zien dat er een soort psychologische transformatie plaatsvindt als mensen zich in een vreemd land vestigen”, aldus onderzoeksleider Adam Galinsky. “Hun creativiteit groeit, waarschijnlijk doordat ze hun best moeten doen om zich aan te passen aan een nieuwe cultuur.”

© NU.nl/Dennis Rijnvis



Oplossing: Kaarshouder
De test met de kaars is maar op één manier op te lossen. Het doosje met spijkers moet worden geleegd. De doos kan dan als kaarshouder dienen en met spijkers aan de kartonnen wand worden bevestigd. Daarna kan de kaars worden aangestoken.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Misschien het doosje leeg maken en dit als kaarsenhoudergebruiken en aan de kartonnen wand bevestigen?

groetjes
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

April 28, 2009 12:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

hi hi, weet jij nou wie al die Anonymous zijn??

vraag ik me echt af af af en toe. (hoeveel af??)

Ik heb er zo van genoten je stem te horen laatst! Ga het vanavond weer proberen. Vorige week ging het mis, hoop dat je mijn sms wel kreeg dan weet je tenminste wie je stalkt zo midden in de nacht. Met mij alles goed. Ik kan mijn hotmail niet meer in maar dit werkt ook prima. Een tijdje terug heb ik je bericht van eend eten hardop voorgelezen op de vestiging dus ze vinden je nu een beetje eng hahaha. Wist je al dat ik trouwens tegenwoordig twee vestigingen heb? Niet een heel dorp zoals jij maar het komt in de buurt haha. Ik hoop dat je af en toe lekker kunt ontspannen bij Brrt in PP. Ik heb groot respect voor hoe je je werk doet en je toewijdingsvermogen. Vind wel dat het weer tijd wordt voor een karaoke actie. En naar een fijn weekendje weg hotel met mij jajajaajjaja??

dikke kus van sam voor jou, je bent mijn fijne vriendinnetje.

(liefs ook aan superbrrrt!)

June 09, 2009 6:00 PM  

Post a Comment

<< Home